Artículo/Article revised: Grace Williams - Carillons for oboe and orchestra





Grace Williams (c1950-1965)

                                                

Grace Williams (c1950-1965)
Picture@Grace Williams Estate 


Grace Williams - Carillons para Oboe y Orquesta

(English below)

Artículo original escrito en inglés en 2022 para la British Double Reed Society (BDRS)traducido y revisado en enero de 2024 (Version in English below)


   El presente artículo es una somera introducción de la compositora galesa Grace Mary Williams (1906-1977), así como de su trabajo Carillons for Oboe and Orchestra (1965 /1973) (*1). La primera edición de Carillons fue publicada por la editorial Curiad en 2022 y tuve la oportunidad de interpretar dicha edición durante la Conferencia Internacional de la Double Reed Society celebrada en el verano del mismo año en la Universidad de Boulder, Colorado, Estados Unidos. (*2). A pesar del poco tiempo disponible para ensayar con la orquesta, pudimos ofrecer una interesante y emocionante interpretación de la obra. Los comentarios que recibí de las personas que la escucharon fueron tremendamente positivas, y estoy convencida que dicha obra merece ser interpretada con más asiduidad.


   La primera vez que escuché Carillons, a través de la única grabación existente de la obra interpretada por el oboísta Anthony Camden en 1974 (*3), fue por casualidad a finales de 2021. A raíz de ello contacté con la editorial Curiad para poder adquirir las partituras. Curiosamente, una nueva edición de la obra estaba en proceso de elaboración y, desde este momento, empecé a colaborar con Ruth Myfanwy y Mary S. Jones en la nueva edición de la parte de oboe para dicha editorial. Así mismo, la partitura de la reducción de la obra para oboe y piano, basada en una versión manuscrita realizada por la compositora y recientemente descubierta, está disponible desde finales de 2022 a través de la editorial Curiad (https://curiad.co.uk/en/).


 

Grace Williams y su música.

   Grace Williams fue la primera mujer británica en realizar una composición para un largometraje, Blue Scar de 1948 (*4), siendo una de las más importantes y destacadas compositoras surgidas en Gales durante el siglo XX.

Nacida en Barry, localidad cercana a Cardiff, fue una pianista y violinista de enorme talento. Estudió música en la Universidad de Cardiff (1923-1926) y posteriormente composición con Ralph Vaughan Williams en el Royal College of Music de Londres (1926-1930), donde coincidió con otras jóvenes talentos de la composición como Dorothy Gow, Imogen Holst, Elisabeth Lutyens y Elizabeth Maconchy (*5). Posteriormente se trasladó a Viena (1930–31) para estudiar composición con Egon Wellesz.

   Tras sus estudios, Grace Williams trabajó como compositora y profesora de música en Londres, pero debido a problemas de salud retornó a su ciudad natal de Barry en 1947, donde al poco fue requerida para redactar guiones y arreglos musicales de obras populares para las emisiones infantiles de la BBC, así como composiciones para música de películas. Gracias a los numerosos encargos, pudo permanecer en su ciudad natal y concentrarse a tiempo completo en la composición.

   Tanto en una grabación ofrecida a la radio, publicada en la revista Welsh Music Journal, así como en una entrevista editada en la página web de Tŷ Cerdd (*6), Grace Williams expresa su gran predilección por la trompeta, para la cual compuso su concierto para Trompeta y Orquesta en 1963, pero también describe al oboe como su “instrumento favorito del viento madera”, así como su “cariño y debilidad” por la obra Carillons. Williams escribió numerosas obras orquestales en donde se pueden apreciar hermosos solos encargados al oboe, como en Fantasia on Welsh Nursery Tunes (1940), el poema sinfónico en cuatro movimientos Penillion (1955), así como en Ballads (1968) para orquesta sinfónica. También es autora de un maravilloso Sexteto para oboe, trompeta, violín, viola, violonchelo y piano (1931) (*7), así como autora de una extensa cantidad de música vocal y coral.

   Sus composiciones están inspiradas por la música popular galesa, así como por la orografía de la costa y paisajes de Gales, siendo enormemente crítica con la calidad de su obra. En una nota escrita en el manuscrito de su Sonata para violín y piano escribió; “el segundo movimiento merece ser interpretado, el primero y tercero no son suficientemente buenos” (*8). En 1967 declinó el honor de recibir la Orden del Imperio Británico (OBE) concedido por su majestad la Reina, por su contribución a la música. Murió en 1977, a la edad de 70 años.


Grace Williams (c1976)
Picture@Grace Williams Estate 


Carillons para Oboe y Orquesta.

   Esta encantadora obra está orquestada para el oboe solista, 2 trompas, 2 trompetas, 3 trombones, percusión, arpa y cuerdas, con una duración estimada de unos 10 minutos. El uso de instrumentos de percusión de alta frecuencia, como el triángulo, la lira o la celesta, junto con las campanas crea una atmósfera sonora que inspira el sobrenombre de la composición. A consecuencia de excluir a los instrumentos de viento madera en el acompañamiento, la voz del oboe se puede escuchar perfectamente, lo que ofrece una agradable sensación al oyente y permite al solista poder tocar libremente. Carillons fue originalmente concebida como una obra con tres movimientos, pero posteriormente la autora añadió uno más, proporcionando un puente rapsódico a modo de cadencia entre el segundo y el cuarto movimiento. La tonalidad de Carillons está basada alrededor de las notas si b y mi, las cuales pueden ser oídas en la introducción de la obra, así como a lo largo de la estructura general del primer movimiento.

   El escritor Malcolm Boyd compara la “cadenza acompañada” añadida, con la del Concierto para Oboe de R. Strauss escrito en 1945, subrayando que es posible que Williams estuviera influenciada por dicho concierto y comenta que la obra Carillons “…ocupa un lugar único en el conjunto de composiciones de Grace Williams. Su atractivo es directo y sencillo, pero proviene del uso de un lenguaje de una gran sutileza y refinamiento”. (*9)

   Carillons fue un encargo de la Welsh Home Service de la BBC para su programa `Auditorium´, el cual solicitaba “algo ligero y entretenido”. Williams compuso Carillons en 1965, siendo estrenada en Llandaff, Gales, el 1 de marzo de 1967 por la BBC Welsh Orchestra (BBCWO) y Philip Jones, Oboe Solista de dicha orquesta, dirigidos por Rae Jenkins.

   Unos meses atrás tuve la oportunidad de hablar con David Theodore, el cual me comentó que Philip Jones fue su predecesor como Oboe Solista de la BBCWO; “Philip provenía de Aberdare y estudió en el Conservatorio de París, por lo que su técnica interpretativa tenía una fuerte influencia francesa. Era un excelente instrumentista, y su estilo habría sido idóneo para Carillons”. En 1968 David Theodore era aun estudiante en Londres y grabó dicha obra con la BBCWO, de nuevo dirigida por Rae Jenkins. David me comentó que “Grace Williams estuvo presente durante la grabación; era una mujer austera y muy específica acerca de los detalles más nimios”. David Theodore llegó a ser Oboe Solista de la BBCWO en 1969, y recuerda haber interpretado Carillons con su orquesta de nuevo algunos años más tarde.

   En 1973 Williams revisó la obra, y una versión extendida de la misma fue grabada en 1974 por el oboísta Anthony Camden con la London Symphony Orchestra, dirigida por Charles Groves (*10). Una crítica de dicha grabación, escrita por A. J. Heward Rees en 1975, elogia tanto a la obra como al apoyo financiero ejercido por la Welsh Arts Council: “…resulta grato comprobar como la Welsh Arts Council, a pesar de la difícil situación económica predominante, continua de forma lenta pero constante, realizando las aportaciones prometidas a la bien elaborada lista de música galesa… El presente disco merece ser un éxito… Carillons es, de hecho, un concertino en cuatro movimientos para oboe y orquesta, y es una obra encantadora y bastante sensible… Recomiendo de todo corazón este nuevo disco. (*11)

   En una reciente conversación con Gordon Hunt, me comentaba que sucedió a David Theodore como solista de oboe de la Orquesta de la BBCWO en 1971, abandonando dicha institución en 1975 para incorporarse a la Orquesta Philharmonia de Londres. Pero en 1977 interpretó con la Orquesta de la BBCWO, bajo la dirección de Vernon Handley, la versión revisada de cuatro movimientos de la obra. Todos los conciertos realizados por dicha orquesta fueron retrasmitidos por la radio y la obra original manuscrita por la compositora fue la que se utilizó en dicho concierto. 

   Para finalizar, me gustaría animar a todo el mundo a que descubra, tanto a esta fantástica obra como a la música de la compositora Grace Williams. Carillons es a la vez divertida de interpretar como interesante de escuchar, y la obra merece tener un lugar en el repertorio básico del oboe. Es un concierto ideal para ser programado tanto en un concierto sinfónico, en una competición de oboe o bien añadirla al repertorio de obras de estudio en el conservatorio.

   Quisiera mostrar mi agradecimiento a: Ruth y Mary, de la editorial Curiad, Ethan John Davies de Tŷ Cerdd, Graeme Cotterill (*12), así como a los siguientes compañeros por su inestimable ayuda en la realización de este artículo: John Anderson, Michael Britton, George Caird, David Cowley, Sarah Francis, Gordon Hunt, Celia Nicklin and David Theodore. 


Pictures@Grace Williams Estate. 

Notas finales: 

1. Grace Mary Willams (1906- 1977) - Carillons for Oboe and Orchestra (1965, revisado 1973). I- Moderato con moto. II- Allegretto alla pavana. III- Lento rapsodico. IV- Allegro scherzando. Publicado por Curiad. 

2. 51ª Conferencia Internacional de la Double Reed Society, celebrada en la University of Colorado Boulder, USA, 26 - 30 Julio, 2022. IDRS 2022 Conference Festival Orchestra, Gary Lewis, director. 

3. Grabado en 1974 por el oboísta, Anthony Camden y la London Symphony Orchestra, dirigida por Charles Groves (HMV ASD3006 - 1974; reeditado en 1995 - Lyrita SRCD3231) 

4. Jan G. Swynnoe (2002). The Best Years of British Film Music, 1936-1958. Boydell Press. pp. 110–. ISBN 978-0-85115-862-4. 

5. Dorothy Gow (1893-1982), Elisabeth Lutyens (1906-1983), Elizabeth Maconchy (1907-1994) e Imogen Holst (1907-1984) han escrito obras par oboe y cuerdas: D. Gow - Oboe Quintet en un movimiento (1936), E.Lutyens - Driving out the Death para oboe y cuerdas (1971), E. Maconchy - Quintet para oboe y cuerdas (1932) y Quartet para oboe y cuerdas (1972), I. Holst - Quintet para oboe y cuerdas (1928), Concierto para oboe y orquesta (1944). 

6. Entrevistada por A. J. Heward Rees: View and Revisions, publicado en la página web de Tŷ Cerdd: https://www.tycerdd.org/grace-williams-interview. También: Welsh Music Journal, Grace Williams: A self Portrait, Vol. 8, nº 5 (1987). Extracto de Sponsored Recording, después reeditado bajo el sello Oriel, ORM 1005. 

7. Grabado en 2019 por la London Chamber Ensemble, John Anderson - oboe (Naxos 8571380). 


8. Entrevista con Madeline Mitchell en la página web de Classic FM: https://www.classicfm.com/discover-music/women-in-music/grace-williams-welsh-female-composer/ 

9. M. Boyd - Grace Williams, Composers of Wales, Vol. 4 (1980). 

10. HMV ASD3006 - 1974; reeditado en 1995 - Lyrita SRCD3231 

11. A. J. Heward Rees, Welsh Music Journal, vol.4, nº 9 (1975). 

12. Author of Music in the Blood & Poetry in the Soul? National identity in the life and music of Grace Williams (2012) 


Sarah Roper, Sevilla, España. Enero de 2024
© 2024 Sarah Roper, todos los derechos reservados. 



Grace Williams - Carillons for Oboe and Orchestra

This article appeared in the autumn issue 2022 of Double Reed News (BDRS) and was reprinted in The Double Reed journal (IDRS) in Vol 45 nº. 4, 2022.

Revised in January 2024


This article is a brief introduction to the Welsh composer Grace Mary Williams (1906–1977) and her work, Carillons for Oboe and Orchestra (1965 /1973) (*1). 

The first edition of Carillons was published by Curiad in 2022 and in the same year I was fortunate to be able to perform this new printed edition during the International Double Reed Society Conference, held in Boulder, USA. (*2). Despite the very short preparation time given with the orchestra, we offered a convincing and exciting performance. The feedback I received from those who heard the piece was very positive and I am even more certain now that this work deserves to be performed more often. 

I first heard the only existing commercial recording of Carillons, performed by oboist Anthony Camden, dated 1974 (*3), by chance, at the end of 2021. I subsequently contacted the publishers, Curiad, in order to find the score. Strangely enough, a new printed edition of the work was being prepared at that moment and I began to work with Ruth Myfanwy and Mary S. Jones at Curiad on the oboe part. The score for oboe and orchestra as well as a newly edited oboe and piano reduction, based on the recently discovered version (handwritten by the composer herself) is now available at Curiad (https://curiad.co.uk/en/).

Grace Williams and her music 

Grace Williams was one of the most prominent composers to have emerged from Wales during the twentieth century and was the first British woman to score a feature film (for Blue Scar, 1948) (*4). Born in Barry, near Cardiff, she was a talented violinist and pianist. She studied music at Cardiff University (1923–26), later studying composition at the Royal College of Music (1926–30) with Ralph Vaughan Williams. At the RCM she joined other gifted young women composers including Dorothy Gow, Imogen Holst, Elisabeth Lutyens and Elizabeth Maconchy, (*5). She later studied composition in Vienna (1930–31) with Egon Wellesz. 

Grace subsequently worked as a successful composer and music teacher in London, but returned to live and work in Barry in 1947 due to ill-health, where she was soon hired to write scripts and to arrange folk songs for BBC childrens broadcasts as well as to compose film music. She remained in her hometown where she was finally able to concentrate on composing full time, thanks to many commissions. 

In a recording, published in the Welsh Music Journal and also during an interview, published on the Tŷ Cerdd website (*6 ), Grace Williams explained how she loved the trumpet (she wrote a concerto for trumpet and orchestra in 1963) but also describes the oboe as her "favourite woodwind instrument” and that she had a "soft spot" for Carillons. Williams has written many orchestral works where you will hear beautiful oboe solos, for example Fantasia on Welsh Nursery Tunes (1940), Penillion, symphonic poem in four movements (1955) and Ballads (1968) for orchestra. She also wrote a fantastic Sextet for oboe, trumpet, violin, viola, cello and piano (1931) (*7). Williams also wrote many vocal and choral music pieces. 

Her compositions are influenced by Welsh folk music and poetry, Welsh landscapes, coastlines, and the sea. She was very critical of her own work. In a note on a handwritten manuscript for her Sonata for violin and piano, she wrote second movement worth performing, first and third not good enough” (*8). In the 1967 New Years Honours List, she turned down an offer of the OBE for her services to music. She died in 1977 at the age of 70. 

Carillons for Oboe and Orchestra 

This charming work is scored for solo oboe, 2 french horns, 2 trumpets, 3 trombones, percussion, harp, and strings, lasting about 10 minutes. The use of high-pitched percussion (triangle, glockenspiel, celesta) and tubular bells creates the bell-like sounds which inspired the title of the work. As a result of excluding woodwind instruments in the accompaniment, the oboe voice is heard distinctly which is pleasing for the ear and a joy for the soloist. Carillons was originally perceived as a three movement work, but Williams later added an extra movement, providing a rhapsodic and cadenza-like bridge between the second and fourth movements. The tonality of Carillons is based around B flat and E; this can be heard in the opening bars and especially throughout the general structure of the first movement.


The writer Malcolm Boyd compares the added accompanied cadenza” to that of the Oboe Concerto by Strauss, written in 1945 - it is possible that she may have been influenced by this concerto - and mentions that Carillons ...occupies a unique place among Grace Williamscompositions. Its appeal is direct and uncomplicated, but it results from the utmost subtlety and refinement.” (*9) 

Carillons was commissioned by the Welsh Home Service of the BBC for its programme Auditoriumrequestingsomething light-weight and entertaining”. She wrote Carillons in 1965 and it was premiered in Llandaff, Wales on 1st March 1967 by the BBC Welsh Orchestra and Philip Jones, its Principal oboe, conducted by Rae Jenkins. 

A few months ago, I contacted David Theodore and he explained to me that Philip Jones preceded him as Principal Oboe in the BBC Welsh Orchestra: He came from Aberdare and studied at the Paris Conservatoire so his playing had a strong French influence. He was a fine player, and his style would have suited Carillons”. In 1968 David Theodore was still a student in London and recorded Carillons for the radio with the BBC WO, again conducted by Rae Jenkins. He mentioned to me that Grace Williams was present at the recording; she was rather an austere woman and very particular about the finer details”. David became Principal Oboe of the BBC WO in 1969 and he remembers performing Carillons with his orchestra again a few years later. 

In 1973 Williams revised the work and the new extended version was recorded in 1974 by oboist Anthony Camden and the London Symphony Orchestra, conducted by Charles Groves (*10). A review of the 1974 CD recording, written by A. J. Heward Rees in 1975, praises both the piece and the financial support provided by the Welsh Arts Council: ...It is gratifying to note that the Welsh Arts Council, in spite of the difficult economic circumstances that prevail, continues to issue in slow but steady succession the promised items on their well - prepared list of Welsh music...This particular disc deserves to be a winner...Carillons is in effect a charming and rather delicate four-movement concertino for oboe and orchestra...I whole-heartedly recommend this new disc.” (*11). 

Gordon Hunt recently explained to me that he succeeded David as principal oboe of the BBC Welsh in 1971. In 1975 he left Wales to play in the Philharmonia in London but in 1977 performed the revised four movement version of the work with the BBC Welsh Orchestra, conducted by Vernon Handley. All of the BBC WO performances would have been broadcast on the radio and the composer's original handwritten scores would have been used. 

I encourage everyone to investigate and discover more about Grace Williams and this fantastic piece. Carillons is both fun to play and to listen to and very much deserves a place in the standard oboe repertoire. It is a perfect concerto to program in an orchestral concert or to include on an oboe competition or the repertoire list for students at conservatoire level. 


Many thanks to: Ruth and Mary at Curiad, Ethan John Davies at Tŷ Cerdd, Graeme Cotterill (*12) and the following colleagues for their help during my research on this work: John Anderson, Michael Britton, George Caird, David Cowley, Sarah Francis, Gordon Hunt, Celia Nicklin and David Theodore. 

Pictures @Grace Williams Estate 

Endnotes: 

1. Grace Mary Willams (1906- 1977) - Carillons for Oboe and Orchestra (1965, revised 1973. I- Moderato con moto. II- Allegretto alla pavana. III- Lento rapsodico. IV- Allegro scherzando. Published by Curiad. 

2. 51st International Double Reed Society Conference, held at the University of Colorado Boulder, USA, 26th - 30th July, 2022. IDRS 2022 Conference Festival Orchestra, Gary Lewis, Conductor. 

3. Recorded in 1974 by oboist, Anthony Camden and the London Symphony Orchestra, conducted by Charles Groves (HMV ASD3006 - 1974; re-issued in 1995 - Lyrita SRCD3231) 

4. Jan G. Swynnoe (2002). The Best Years of British Film Music, 1936-1958. Boydell Press. pp. 110–. ISBN 978-0-85115-862-4. 

5. Dorothy Gow (1893-1982), Elisabeth Lutyens (1906-1983), Elizabeth Maconchy (1907-1994) and Imogen Holst (1907-1984) have all written works for oboe and strings: D. Gow - Oboe Quintet in one movement (1936), E.Lutyens - Driving out the Death for oboe & strings (1971), E. Maconchy - Quintet for Oboe & Strings (1932) and Quartet for Oboe & Strings (1972), I. Holst - Quintet for oboe and strings (1928), Concerto for oboe and orchestra (1944). 

6. Interview by A. J. Heward Rees: View and Revisions, published on the Tŷ Cerdd website: https://www.tycerdd.org/grace-williams-interview. Also see: Welsh Music Journal, Grace Williams: A self Portrait, Vol. 8, no 5 (1987). Extract from Sponsored Recording, since re-released under the Oriel label, ORM 1005. 

7. Recorded in 2019 by the London Chamber Ensemble, John Anderson - oboe (Naxos 8571380). 8. Interview with Madeline Mitchell on the Classic FM website: 

https://www.classicfm.com/discover-music/women-in-music/grace-williams-welsh-female-composer/ 

9. Malcolm Boyd - Grace Williams, Composers of Wales, Vol. 4 (1980). 

10. HMV ASD3006 - 1974; re-issued in 1995 - Lyrita SRCD3231 

11. A. J. Heward Rees, Welsh Music Journal, vol.4, no 9 (1975). 

12. Author of Music in the Blood & Poetry in the Soul? National identity in the life and music of Grace Williams (2012) 


Sarah Roper, Seville, Spain. January 2024
© 2024 Sarah Roper, all rights reserved. 










Popular Posts