Programme notes ENG/ESP: Jesús Torres - Silentium Amoris:

Jesús Torres (1965) - Silentium Amoris para oboe y piano (2018)








Jesús Torres - Silentium Amoris para oboe y piano 

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Notas de programa para Oboe Classics
Sarah Roper, abril 2020.


   Jesús Torres (http://www.jesustorres.org/site/es/index.php) compuso Silentium Amoris para oboe y piano en 2018. Esta obra fue dedicada a la oboísta Sarah Roper y fue estrenada en Estados Unidos por Sarah, junto al pianista Jerry Steichen en 2019, durante la 48º Congreso Anual de la International Double Reed Society celebrada en Tampa, Florida (E.E.U.U). El estreno en España de la obra, fue interpretada por Sarah e Ignacio Torner en enero de 2020, dentro del IX Festival Encuentros Sonoros celebrado en Sevilla y que organiza el conjunto Taller Sonoro. Como resultado de dicha interpretación, Sarah e Ignacio realizaron una grabación de Silentium Amoris en febrero de 2020, durante un lluvioso día en Sevilla, en el Mercurygalilea Piano estudio de grabación de José Antonio González.

   Cuando el compositor habla a cerca del estilo de su música en dicha obra, Jesús Torres comenta que escribió Silentium Amoris durante un momento personal en el que “estaba desprendiéndose de lo que se considera la vanguardia de postguerra europea”, al tiempo que muestra “una clara influencia de la raíz hispánica, de una manera muy personal, sin carácter folklórico o sin citas” de una escuela o compositor en particular. Silentium Amoris está basada sobre un poema del mismo nombre de Oscar Wilde.  La obra es técnicamente muy exigente, tanto para el oboe como para el piano y, a pesar de su corta duración (cerca de 5 minutos) es una excelente composición, compacta e intensa, llena de emociones y diversos elementos que pueden entenderse plenamente cuando se lee el poema de Oscar Wilde. En la sección inicial, se transmite la idea de la incapacidad del poeta de expresarse libremente: “Así tu belleza me impulsa, en mis labios fracasando, y donde todo mi dulce canto pierde su melodioso color”. En la sección central de la obra, la música describe al viento el cual utiliza de forma metafórica para representar su “tormentosa pasión” y su “exceso de amor” que silencia su voz. La música concluye, al igual que el poema, con un sentimiento de aceptación, amor y respeto, finalizando con un positivo y pacífico sentimiento.


Silentium Amoris, Oscar Wilde (1854-1900)


Como a menudo el resplandeciente sol
Persigue a la pálida, reacia luna,
Impulsándola hacia su cueva sombría,
Donde ella también se retira, furtiva,
Buscando la singular balada de un ruiseñor,
Así tu belleza me impulsa,
En mis labios fracasando,
Y donde todo mi dulce canto
Pierde su melodioso color.

Y como al amanecer, cruzando el velo del licor,
En alas impetuosas arremete el viento,
Quebrando los juncos eon su furiose beso,
El cual ha sido su único instrumento:
Así mi tormentosa pasión me ha extraviado,
Silenciando mi sentimiento por exceso de amor.

Pero es seguro que ante ti mis ojos no revelarán
Por qué soy silencioso y por qué mi laúd ha muerto.
Hacia nuevas tierra deberíamos partir:
Tú hacia unos labios de dulces melodías, 
Y yo hacía el refugio de mi estéril memoria,
Donde yacen besos apenas insinuados,
Y canciones nunca cantadas.



Otras obras significativas de Jesús Torres con inclusión del oboe.

Cuarteto con Oboe (2009), grabado por Cuarteto Emispherio 
(https://cuartetoemispherio.wordpress.com) para Oboe Classics en 2019 
Un video de esta obra con el Cuarteto Emispherio puede verse en: 

Trío para oboe, violonchelo y piano (2017), dedicado y estrenado por Cristina Gómez-Godoy (oboe), Pablo Ferrández (violonchelo) y Juan Pérez Floristán (piano) en Madrid en 2018. Se puede escuchar una grabación en directo en: 
https://youtu.be/WW-MtMOUoWg


Jesús Torres (b.1965)— Silentium Amoris para oboe y piano (2018)

Programme notes for Oboe Classics
Sarah Roper, April 2020

Jesús Torres, wrote Silentium Amoris for oboe and piano in 2018. The work was dedicated to Sarah Roper and was premiered by her and Jerry Steichen in 2019 during the 48th Annual Conference of the International Double Reed Society in Tampa, Florida, U.S.A. The Spanish premiere was performed by Sarah and Ignacio Torner in January 2020, during the IX Encuentros Sonoros Festival in Sevilla, organised by the Taller Sonoro Ensemble. As a result of this performance, Sarah and Ignacio recorded Silentium Amoris in February 2020 on a rainy day in Seville with José Antonio González in the Mercurygalilea Piano estudio de grabación.
When speaking about the style of his music, the composer, Jesús Torres comments that he wrote Silentium Amoris, during a compositional phase when he was “breaking away from what is considered to be the European Postwar Avantgarde style” and “influenced clearly by Hispanic roots, in a very personal way, without folkloric character or any direct influence (from any particular school or composer)”. Silentium Amoris is based on the poem by Oscar Wilde. The 5 minute long piece is technically demanding for both oboist and pianist and although brief in duration, is a brilliant, intense and compact work, full of emotions and elements that can be understood when reading Wildes poem. In the opening section of the piece, it is possible to hear how the poets voice is unable to express himself fully: “So doth thy beauty make my lips to fail, And all my sweetest singing out of tune”. In the central section, the music portrays the wind which is used as a metaphor for his “stormy passions” and “excessive love” that silence his voice. The music finalises, as does the poem, with a sense of acceptance, love and respect, closing with a positive and peaceful feeling.

Oscar Wilde (1854-1900) -  Silentium Amoris
As often-times the too resplendent sun
Hurries the pallid and reluctant moon
Back to her sombre cave, ere she hath won
A single ballad from the nightingale,
So doth thy Beauty make my lips to fail,
And all my sweetest singing out of tune.

And as at dawn across the level mead
On wings impetuous some wind will come,
And with its too harsh kisses break the reed
Which was its only instrument of song,
So my too stormy passions work me wrong,
And for excess of Love my Love is dumb.

But surely unto Thee mine eyes did show
Why I am silent, and my lute unstrung;
Else it were better we should part, and go,
Thou to some lips of sweeter melody,
And I to nurse the barren memory
Of unkissed kisses, and songs never sung.


Jesús Torres (http://www.jesustorres.org/site/es/index.php) was born in Zaragoza in 1965 and at present lives and works in Madrid. He completed his music studies at the Conservatorio Superior de Madrid and studied musical analysis with Luis de Pablo and later took composition classes with Francisco Guerrero. At present (2019) his catalogue of compositions consists of at least 120 works, including seventeen orchestral works, of which five are concertos (for piano, accordion, violin, percussion and clarinet) and chamber music works, scored for various combinations of instruments. He is particularly interested in the musicalization of texts, above all texts taken from the poetry of Vicente Aleixandre. Torres has won many awards for his music which has been performed throughout the world and recorded by labels such as Naxos, Kairos, Verso, OCNE, IBS Classical and Tritó. He was resident composer of the Centro Nacional de Difusión Musical during 2017/2018 and is resident composer of the Orquesta Sinfónica de Zaragoza during the 2019/2020 season. 2019 - 2020 his works were premiered and performed by the Orquesta Sinfónica del Principado de Asturias and artists such as the clarinetist Joan Enric Lluna and flautist Emmanuel Pahud.

Other significant works by Jesús Torres including oboe: 
Cuarteto con Oboe (2009), recorded by Cuarteto Emispherio  (https://cuartetoemispherio.wordpress.com) for Oboe classics in 2019  (http://www.oboeclassics.com/digital/).  A video of the quartet with Cuarteto Emispherio can be seen here: https://www.youtube.com/watch?v=Z5wW8uNTIRE

Trío for oboe, cello and piano (2017, dedicated to and premiered by Cristina Gómez- Godoy (oboe), Pablo Ferrández (violonchelo) y Juan Pérez Floristan (piano) in Madrid in 2018) (Listen to the live recording here: https://youtu.be/WW-MtMOUoWg). 


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